| 120x120cm,
        2008, 
        olej na plátně  O jeden z nejpropracovanějších popisů  vizuálního vnímání reality se zasloužil W. J. T. Mitchell ve svém díle  Iconology. Image, Text and Ideology (1987). Také jej vzrušuje coby východisko  zkoumání obraznosti onen duální přechod mezi realitou a tím, co nazýváme její  obrazem. Ve svém díle se snaží postihnout všechny obsahy, s nimiž jsou vizuálně  získané kvality, obraz a obraznost, chápány. Model, který vytvořil, graficky  vyjádřil následujícím způsobem(1) :  
 6. Mitchellův model obraznosti
  Již  z prvního pohledu na Mitchellův model je obsah všech uzlů, které vytvořil,  zřejmý a zřetelný, protože jednotlivá témata jsou ohnisky každému dostupné  zkušenosti, ale také stálého zájmu a kontinuální diskuse v oborech,  týkajících se vizuálních studií(2) . Je ovšem otázka,  zda následnost, v níž jsou jednotlivé pojmy zobrazeny, neprokazuje  mimoděčný průnik s oním reflexivním založením lineárního modelu,  v němž napřed stojí zobrazující objekt – obraz, dále jeho optický přenos,  projekce, která se promítne do smyslových dat, na jejichž podkladě se vytvářejí  jak vizuální, mentální představy, tak jejich verbální vyjádření. Mitchellova  metoda analýzy uvedených pojmů je ovšem převážně založena na srovnávání  v dualitách – realita a obraz, obraz a text, reálné a mentální, otisk a  fetiš. Přitom sám odkazuje(3)   právě na Wittgensteinovu snahu zbavit  mentální obraznost jejího zařazení v dualitě „ducha a hmoty“ jejím přenesením  do reálného světa(4)  a tím jejich umístěním do jednoho  logického prostoru. Tomuto požadavku se lze, domnívám se, přiblížit právě  systémovým usouvztažněním pojmů, vztahujících se k obraznosti, které  Mitchell popisuje, do strukturního (relačního) modelu vizuálního vnímání.   
 7. Začlenění Mitchellova modelu obraznosti do  strukturního modelu subjektu – návrh strukturního modelu vizuálního vnímání a  strukturace obrazivosti
  Začleněním  do tohoto modelu jsou jak verbální, tak grafický obrazový znak (verbální a grafický znakový systém) celkem přirozeně pojímány jako kvalita na strukturní  úrovni society. Její přiřazení do uvedených interakcí kompletuje plurální interakce  fyzikální, chemické, biologické (buněčné), psychosomatické (individuální) do  obsahu, který vzniká teprve akčně tímto přiřazením.  V takto vytvořených relacích (při  chápání obsahu znaků ze strukturního hlediska coby ověřeného chování členů  society při setkání s tímto znakem) umožní psychosomatickému individuu  skrze něj tyto své vnitřní procesy sdíleně reflektovat coby "tvary" a  "jevy" a tím získat příležitost k jejich uvědomění.  
        
        
          (2)  Mitchell sám odkazuje na to, že "každá větev tohoto rodokmenu odkazuje na  typ obraznosti, který je středem diskurzu některé teoretické disciplíny:  mentální obraznost patří do psychologie a epistemiologie, optická obraznost do  fyziky, grafická, sochařská a architektonická obraznost uměleckým historikům;  verbální obraznost literární kritice; percepční obrazy zabírají hraniční  prostor, kde se fyziologové, neurologové, psychologové, umělečtí historici a  studenti optiky nacházejí ve spolupráci s filosofy a literárními kritiky. Je to  oblast osídlená množstvím podivných stvoření, která se neustále vracejí k  předělu mezi mezi fyzikálním a psychologickým pojetím obraznosti. Jsou to  "tvary" či "vnímatelné formy", které (podle Artistotela)  vycházejí z předmětů a vtiskují se jako pečetní prsten do voskovitých schránek  našich smyslů." Mitchell; 1986, 10, (překl. J. V.). 
          (4)  Witgenstein např. navrhuje odstranit mysterióznost neuchopitelných procesů  myšlení tím, že je možné „nahradiť každý proces predstavovania si niečoho  procesom pozerania sa na předmět alebo malovania, kreslenia či modelovania; a  každý proces rozprávania sa so sebou samým hovorením nahlas alebo písaním.“  (2002, 29).     |