| 120x120cm,
        2008, 
        olej na plátně      Mám za to, že vývoj lidského mozku byl do značné míry popoháněn  jazykem.“Roger Fouts
   Z předcházejících  vývodů není sporu, že tím, co může nejvíce přispět k odhalení  gnoseologických aspektů vizuálně obrazných vyjádření nových médií jako hlavního  tématu této práce, není pouze analýza obrazného či neobrazného označení výsledků  introspekce našeho vnímání − „toho, co vidíme na vlastní oči“ – jak se obvykle vyskytuje  coby základ analýzy, ale konkretizace interakčních relací mezi  sociální a psychosomatickou strukturní vrstvou lidské interakce v takto  neoddělitelném zobsažňování vizuálního vnímání (jak vizuálně obrazném, tak  jazykovém), která – z introspektivní pozice každé z těchto  strukturních úrovní - je vztahem mezi vizuálně obrazným i neobrazným  znakovým systémem (na straně sociální struktury) a obraznosti (na  straně psychosomatické struktury jedince)(1). Tento vztah   je dosud převážně nahlížen coby sémiologický fakt klasickým prizmatem Peircova  triadického vyjádření vztahu objektu, vehikula a interpretantu, či  grafického trianglického vyjádření Ogden-Richardsova trojúhelníku, v němž  jsou obdobně, avšak s osobitým pojmenováním vyjádřeny obdobné vztahy referentu,  symbolu a reference(2) .  
 
 4. Referenční trojúhelník, navržený C. K. Ogdenem (The  Meaning of Meaning, Londýn, 1923). Zde doplněn šipkami vyjadřujícími vzájemné  interakce jednotlivých členů modelu.
 Vztahy, tak jak jsou zde v tomto modelu  popsány, jsou však také zastřeny jistými rysy introspekce, s jejíž pomocí  byl sestaven a které navozují představu nezávislé objektivity jejich takto  popsaných vlastností, v rozporu s tím, co jsme uvedli  o strukturně relačním interaktivním modelu. To se v naší otázce projevuje  v nehomogenitě přístupu v Peircově rozdělení znaků na ikon, index a  symbol, kdy jak ikoničnost, tak indexiálnost těchto znakových tříd je  předpokládána coby objektivita, coby danost sama od sebe, bez ohledu na jejich podmíněnost  rozpoznáním na úrovni psychosomatické existence (poznávajícím subjektem)  a z toho plynoucí důsledky (3).
  Nehomogenita  klasického sémiologického modelu ve vztahu k ikoničnosti je prokazatelná po  jeho umístění do vztahů ke strukturnímu relačnímu modelu vizuálního nazírání:  
 5. Začlenění Ogden – Richardsova referenčního modelu do  strukturního modelu subjektu
 
 Symbol, respektive spíše znakový systém,  jehož je symbol částí, se projevuje jako strukturní součást sociální struktury,  zatímco reference, dosud instinktivně srovnávaná s naším introspektivně  chápaným rozvažováním, spoluvytváří   podřazenou strukturní úroveň psychosomatického individua.
  Zatímco  introspektivně, z fenomenlogicky nastolené pozorovací pozice našeho „nitra“,  vidíme celkem logicky znak vně před sebou, čímž může být postaven vedle stejně před  námi postaveného „objektu“ (referentu) − z pozice strukturního, historicky  (ontogeneticky) chápaného modelu, vyhlíží situace zcela jinak! To, co se  domníváme vnímat jakoby příchozí „zvenku“, není nic jiného, než naše fyzikální,  chemická či biologická interakce se svým prostředím, zaznamenaná vždy skrze interakce  dalších, strukturně vyšších interakčních úrovní(4) . Obsah, který  tomuto zhodnocení interakce přikládáme, záleží od toho, na jaké strukurní pozci tyto  interakce zobsažňujeme. Zda pouze na strukturní pozici individua, která bez  účasti vyšší strukturní úrovně (sociální) nemůže dosáhnout jejího uvědomění,  ale pouze jejího akčního, mimovědomého zhodnocení (např. reflexivně vyvolaným  útěkem), nebo zda tato individualizovaná, instinktivní interakce se stává  referencí (teprve) tehdy, když této psychosomatické akci přiřadíme na  strukturní pozici society symbolické označeni(5) . 
 V tomto  interakčním pojetí reference ovšem objekt (referent) ztrácí nezávislý, zdánlivě  sám sebou daný, konkrétně stabilní obsah, neboť jsme jej do sémiologického  modelu vložili coby výtvor našeho introspektivního postoje, ale může být  vztahován pouze k ohnisku interakce, kde se jeho kvalita aktuálně  strukturně vytváří pod vlivem kvalit interakce − fyzikální, chemické,  biologické, avšak také psychosomatické či sociální, které do něj zavádějí  psychosomatickou a sociální zkušenost živoucího organismu. Všechny tyto  interakční potence jedinečné vzájemné interakce všech těchto strukturních  úrovní socializovaného individua jsou transformovány v konkrétní aktualizaci  těchto interakcí, která se stává jejím obsahem.
 
        
        (1)  Aumont (2004, orig. 1995, 175) o této aktuální podmíněnosti potence vnímat,  vnímané zhodnotit a případně o něm komunikovat hovoří jako o dispozitivu: „Termín dispozitiv, jak je dnes používán, byl navržen v 70. letech  pro označení způsobu, jímž se materiální prezentace filmu, a zejména okolností  jeho projekce napojují na širší, ideologický, fantasmatický projekt, který  každopádně závisí na kategorii subjektu,  k jehož posilování na oplátku přispívá.“ Zároveň ho však později (2005,  134 n) chápe jako jisté možnosti, jaké poskytuje vnímateli „podíl dispozitivu“,  který ve své knize Obraz umisťuje hned za „podíl pozorovatele“. Podíl  dispozitivu má v tomto pojetí tedy spíše než povahu přímé integrace  podmínek vnímání, zažitých pozorovatelem, jak je chápeme ve své práci zde  my, spíše povahu vnějších sociálních okolností vizuálního vnímání: „Mezi tyto sociální determinace patří  zejména prostředky a techniky produkce obrazů, způsob jejich oběhu, případně  reprodukce, mísa, kde jsou dostupné, a nosiče, které slouží k jejich  šíření. Všechny tyto materiální (???) a organizační údaje shrnujeme do pojmu  dispozitiv, který přebírá a poněkud posouvá smysl přidělený tomuto pojmu na  začátku šedesátých let ve významných studiích o filmu“ (2005, 134). V této souvislosti je termínu poněkud škoda,  rozhodně by byl uplatnitelný jako pojem, který synteticky shrnuje komplexní  potencionální vybavení vnímatele k vizuálnímu vnímání a k vnímání a  interpretaci vizuálně obrazných znaků, v interakci biologické (smyslové),  psychosomatické a sociální vybavenosti (v sociální vybavenosti tak, jak jej ve  schopnosti rozlišit a uplatnit jistý, historicky založený typ figur vyjádřil  Francastel nebo W. V. Dunning ve stati Pojem já a postmoderní malířství:  konstrukce post-karteziánského diváka (in: (ed.) Kesner; 1997, 197 – 210).
 
          (2)
		   Ogden – Richards, in: Palek; 1997, 182, upraveno v grafických tvarech  jednotlivých objektů za účelem zřetelnosti jejich uplatnění v následujícím  strukturním modelu. 
          )3)  Peirce, in: Palek; 1997, 43 a  57n. „Ikon je znak, vztahující se k OBJEKTU,  jejž designuje pouze díky svým vlastním rysům... Cokoli, ať již kvalita,  existující individuum, nebo zákon, je IKÓNEM nějaké věci, pokud je to té věci  podobné a užívané jako její znak.“ 
          (4)  Zde je možné promítnout si výsledky zkoumání  interakce analytickou filosofií – zejména otázku W. V. Quina (1994) po způsobu  uspořádání vnitřních informací jako reakce na tuto interakci. Z hlediska  strukturního modelu vnímání se jeví jeho otázky přinejmenším oprávněné, i když  jejich řešení v duálním postavení vnitřního a vnějšího vyžadují budovat  složité logické konstrukce, vůči nimž jsou takto strukturně rozčleněné  plurální interakce přehledně vysvětlitelné. 
          (5)  Jak si později vysvětlíme, cokoli z fyzikální, chemické či biologické  strukturní úrovně interakce se může stát znakem. Fenomenologická účinnost znaku  v introspektivním pohledu je od takto strukturně podřízené úrovně  interakčního chápání prostředí téměř neoddělitelná, fenomén fyzikální, chemické  či biologické interakce se stává znakem, aniž bychom si při tom zároveň  uvědomovali strukturní podmínky, které je třeba splnit, aby se znakem stal.    |