jaro Vančát, J., Víc než software, in: Uvidět čtvrtý rozměr, sborník sympozia České sekce INSEA, PedF UK Praha a INSEA 1996, str. 40 - 46. |
Vědomí, jaké
máme o dějinách dnes, se zásadně liší od způsobu,
jak se minulost jevila nějakému národu či době kdysi.
Dějinným vědomím rozumíme privilegium moderního člověka,
který si plně uvědomuje dějinnost všeho přítomného
i relativnost všech názorů.
Hans-Georg Gadamer
Proměna chápání subjektu
Pluralitní neopakovatelnost osobnosti
Pluralitní situace v současné
společnosti zakládá jedinečnost a neopakovatelnost osobnosti.
V této autonomii, která se mnohdy jeví jako ztráta sociálních vazeb, hledá subjekt
dnešní doby své nové vymezení.
Subjektivní prožitek fylogeneze
Současná věda, technika i
umění nabízejí subjektu nástroje k odhalení téhož trvání existence, v jakém
je dnes schopen vnímat okolní vesmír, také uvnitř sebe .
Takové pojetí v oblasti vizuality vede ke zkoumání její spjatosti se zkušeností
ostatních smyslů, která je archaičtější a zasahuje člověka hlouběji v jeho podstatě.
Vizuální základ konceptu světa
Pocit jednoty a celistovosti
světa si současný člověk více než kdykoli předtím vytváří na bázi vizuálního
vnímání.
Vizuální mapa sjednocuje všechny lidské zkušenosti, získané dalšími, archaičtějšími
smysly - sluchem, hmatem, čichem.
Geneze vizuálního konceptu světa
Schopnost sjednocení konceptu
světa na vizuálním základě se tvoří v ranné fázi ontogenetického vývoje převzetím
kompetencí od geneticky mladších smyslů - zažívání, chuti, čichu a hmatu.
Ve výchově je nutno tuto spjatost respektovat a je nutno učit, jak skrze ni
sestupovat k esenciálnímu vnímání světa.
Proměna chápání přírody
Namísto pevného, ideami stabilizovaného
světa, objevujeme dnes svět neustálé proměnlivosti, pravděpodobnosti, vývoje.
Svět bez centrálního, pevného místa, pochopitelný ve strukturách, ve vztazích,
v růstu.
Takový už nelze zachytit renesančním sítem perspektivy a proporce, novým nástrojem
zobrazení těchto procesuálních proměn kvalit se ukazuje být cézannovská samonosnost
relativistického plástu.
Proměna sociálního statutu
Jednotlivec sebereflektující se v této struktuře je si vědom ojedinělého místa
svého náhledu i s ním související relativity a vůči ostatním fragmentárnosti
svého pojetí světa. Celost jeho subjektivního pojetí světa mu nezakrývá jeho
postavení v nadřazené struktuře a nebrání jeho ochotě k dialogu.
Dialog je zásadním nástrojem strukturální komunikace velkého množství členů společnosti. Dialog není nástrojem k získání nadoosobní pravdy, ale ověřováním pozice diskutujících v oné neustále pohyblivé, stále se proměňující společenské struktuře. Z hlediska celku je zpevňováním vzájemných vazeb do nového typu nadoosobní celistvosti, který vychází z důsledného respektování individuální svobody.
Proměna chápání času
Čas přestává být lineárním
pravítkem, na němž pozoruhodné události vytyčují významné body.
Stává se svědectvím návaznosti historického chování a jeho jednotkou je proměna
kvality, místo, v němž dokážeme rozpoznat proměnu struktury živočicha či věci.
Z toho hlediska se v bytí setkávají a prolínají časy nestejně strukturovaných
existencí.
S uznáním role relativity, v jejímž zorném úhlu v současnosti vymezujeme sebe sama vůči přírodě i v sociální interakci, se stává pocit historické kontinuity vlastní vitální existence (stejně jako pocit historické kontinuity, jejíž je subjekt členem) pro subjekt nejpodstatnějším faktorem jeho celistvosti.
Proměna chápání výtvarného
umění
Nejrozeznatelnější změnou dneška je proud tzv. postmodernistické orientace,
zaměřený k archetypizujícímu cítění
jak subjektivní vitality, tak civilizační historie, kterou převádí na mýtus.
Pověstný Duchampův vynález - ready made - zrelativizoval technické bariéry v umění, překročitelné do té doby výhradně jen specialisty a dal tak obrovskou příležitost k tvorbě každému, kdo je ochoten podstoupit martýrium hledání a zkoumání znaků, odpovídajících jeho životní zkušenosti.
Objevují se díla, která řeší uspořádání nadpočetného množství nestejnorodých prvků - znakové konfigurace k strukturálně pojímaným jevům.
Elektronické umění je pravděpodobně v podobných počátcích jako film na začátku století. Avšak existuje-li prostředek, schopný zachytit vývoj takového množství strukturálních vztahů, jaký jsme dnes schopná poznat, je to právě elektronické umění.
Grafické editory počítačů umožňují stále většímu počtu zájemců sestavovat z nekonečné nabídky obrazových znaků vlastní obrazy.
Opakovaným užíváním se podobně jako v postomodernistickém modu obraz stává písmem, znakem, jeho účelem je lepší komunikace.
Ptáme-li se po dnešním zdroji
vizuálních inovací, stejně intenzivním jako renesanční či Cézannův obraz, dadaistická
či surrealistická koláž, zjišťujeme, že nám jej poskytuje schopnost multimediální
techniky vytvořit znak proměny kvalit a představu pohybu mezi nimi, její schopnost
dát zažít pluralistickou relativizaci stanoviska jako přirozenou podmínku dnešní
existence.
Proměna chápání výtvarné výchovy
Oko nevidí samo od sebe!
Každého nově zrozeného člověka učíme souřadnicím stavu světa, stavu jeho samotného a tedy i stavu jeho nazírání - nalaďujeme tak možnosti jeho zření.
Spor může být o to, zda naladit oko na konkrétní stav, který se pak stává pro konkrétního člověka většinou výhradním interpretorem, vyžadujícím "přirozený vzhled světa" nebo odhalit tuto nejednoznačnost a neukončenost vidění a učit, jak lze dokázat samostatně tvořit obrazy pro aktualizaci svého vidění.
Toto pojetí znamená netaxativnost a vyjevuje zbytečnost autoritativně vzorového výčtu prostředků výtvarné výchovy. Je apelem na učitelovu schopnost tvorby aktuálního souboru prostředků výtvarné výchovy vždy znova pro konkrétní novou situaci.
Je-li talent v jedinečnosti, pak má v pluralistickém přístupu talent k výtvarné výchově každý vychovávaný a je na učiteli výtvarné výchovy, aby ho odhalil.
Úspěšnost výtvarného vyjádření nevyplývá z porovnání s ostatními, ani s vkusem učitele, ale z rozšíření dosavadních možností cítění, vidění a myšlení vyučovaného.
Jedním ze základních zdrojů inovace výtvarné výchovy je inovace současného umění s jeho citlivostí k změnám, jimiž se projevuje charakter doby.
V době, kdy se umění proměňuje a vyvíjí v několikaletých cyklech, je nezbytností kontinuální získávání informací o tomto vývoji. České výtvarné výchově chybí z tohoto hlediska systém dalšího vzdělávání učitelů výtvarné výchovy a informační centrum, které by podávalo pluralitně nezávislé informace o všech trendech výtvarné výchovy i výtvarného umění, které jsou rozvíjeny doma i ve světě.
Uvidět 4. rozměr
Hlubina smyslů
V důsledku největší efektivnosti v komunikaci se dnes vizualita projevuje jako nadřazená schopnost, odřezávající působení dalších smyslů a tedy i transformující dosavadní přirozenost osobnosti. Výtvarná výchova má za úkol udržet tuto integritu osobnosti odhalováním toho, jak je zrak provázán s fylogeneticky staršími smysly a jak s nimi společně zachycuje integritu světa.
Magické oko
Stejně jako nejprogresivnější výtvarné umění, ani výtvarná výchova nemůže zavírat oči před duchem doby, před jeho filosofickým a vědeckým vybavením.
Nesmíme ohrnovat nos nad technikou, kterou již užíváme ke svému sebeuchování. To, jaké nástroje užíváme, tím se také stáváme a proto i zde musíme hledat vysvětlení podstaty své existence.
Výtvarná výchova pro každého
Kubistickým vynálezem koláže a duchampovským vynálezem konceptu spolu s editačními grafickými prostředky elektronických médií se zdemokratizovala možnost vytváření obrazů.
Potřeba stále rozsáhlejšího
uplatnění v komunikaci povede stále více lidí k této tvorbě vlastních obrazů
a k jejich interpretaci.
Jestliže zatím je největší poptávka po prostředcích, umožňujících organizování
svého okolí, zachycení a třídění informací, nastává doba, kdy bude zájem o prostředky,
které dokáží restrukturovat samotnou mysl.
V tomto pojetí může být výtvarná
výchova žádanější víc než software.